Dag 4 Bezoek Uxmal

20 februari 2024 - Mérida, Mexico

De dag van Stan en mij begon vanmorgen vroeg met een belletje naar onze geliefde broer. Wij vertelden hem dat wij als sinds gisteren kampen met een verstopt toilet. Hij hoorde dit aan en gaf het fantastische advies om een keer een tik te geven op de bovenkant. Helaas werkte dit voor geen meter (dankjewel nog Thomas) en moesten we helaas toch echt de balie informeren over dit probleem. Ondertussen is het probleem gelukkig opgelost :)

Na een prima, maar zeker niet fantastisch ontbijt konden we op weg gaan richting Uxmal, een eeuwenoud mayadorp op een uur rijden van Merida. Bij binnenkomst stuit je direct op het hoogtepunt van het dorp, de piramide van de tovenaar. Naast dit fantastische bouwwerk waren er nog veel meer prachtige ruïnes die veelal in een redelijke staat waren. Als je op zoek bent naar een (iets) goedkopere en waarschijnlijk minder drukke versie van Chichen Itza (of zoals mama het noemt: Chichen Itzen), is dit een prachtig alternatief!

In dit park probeerde Stan samen met mij de klassieke foto te maken waarbij het lijkt of je de punt van een gebouw vastpakt met je vingers. Na fantastisch camerawerk van de druk coachende Stan lukt het vrij snel om deze foto te maken. Vervolgens roept Stan dat het vastpakken van de piramide perfect was gelukt, alleen de foto mislukt omdat ik ‘heel erg dom sta te kijken’. Van je broers moet je het hebben zeggen ze altijd. Deze foto staat er ook bij dus jullie kunnen zelf beslissen of ik inderdaad er dom bij sta te kijken.

Aan het einde van de route werd onze aandacht getrokken door een man die met een fotocamera van heel dichtbij een leguaan stond te fotograferen. Ondanks dat we al fantastische foto’s hebben met o.a. krokodillen en flamingo’s leek het ons ook toch wel heel leuk om op de foto te gaan met een leguaan. Met avonturiers Stan en Edwin voorop en angsthazen Esther en Daan achterop naderden we de leguaan tot een veilige afstand, maar dichtbij genoeg om een aantal mooie foto’s te maken. Tijdens het maken van deze foto’s concludeerde we wel dat de desbetreffende leguaan wel erg stil kon zitten en dat zijn vacht en ogen er toch niet helemaal natuurlijk uit zagen. Conclusie: we hebben een aantal prachtige foto’s van een vrij realistisch ogend beeld van een leguaan. Volgende keer beter!

Na deze wandelroute van ongeveer 2 uur besloten wij weer terug te rijden naar Merida om daar te gaan lunchen. De kans zit er in dat dit de laatste keer is dat wij in Mexico zullen komen, en daarom willen we natuurlijk optimaal genieten van het lekkere Mexicaanse eten dat ze hier te bieden hebben. Onze lunch was dan ook bij de Subway (misschien niet echt Mexicaans, maar lekker was het zeker). Deze trend werd s’avonds gewoon doorgezet door de heren met 1 pizza en 2 pasta’s. De rest van de dag hebben we besteed bij het zwembad en met het wandelen door Merida. Morgen zullen we een bezoek brengen aan Chichen Itzen en Valladolid.
Daan

1. Yvonne:
    Wat heerlijk wakker worden
    Eerst de krant en dan jullie reisverslag.
    Mooie verhalen!!😅
  2. Thomas:
    20 februari 2024
    Ik heb het gevoel dat nog niet alles verteld is over het verstopte toilet…
  3. Marre:
    20 februari 2024
    Door je geliefde broer en schoonzus toch Daan?
  4. Mariel:
    20 februari 2024
    Lekker begin elke morgen met jullie reisverslag 🥰En Daan je staat er prachtig op😍
  5. Han:
    20 februari 2024
    Mooi foto’s en leuk verhaal weer!
  6. Maureen:
    20 februari 2024
    Super leuk om mee te reizen. En zo leuk geschreven steeds! Veel plezier!
  7. Kitty:
    Die leguaan 🦎 geweldig! 🤩