Poolbiljart, Urk, worldcup en nog veel meer

9 mei 2023 - Marrakesh, Marokko

Vanmorgen weer terug van Essaouira naar Marrakesh.

Van de blauwwitte stad naar de rode stad. Van windkracht 6-7 naar windstil.Van 25 graden naar 37 graden. Van 80.000 inwoners naar meer dan 1.3 miljoen. Officieus.

Het was heerlijk om even weg te zijn uit de drukte van Marrakech.

Onderweg wijdse vergezichten. Maar ook dorpjes met armoede, ezels, wagens, paarden en in alle soorten en maten oude, stoffige en naar we aannemen krakkemikkige Renaults.

En natuurlijk brommers, overal. Ook op de autoweg waar je 100 mag moest de (graag op zijn telefoon kijkende) taxichauffeur soms rechts brommers inhalen. In ons geval ogenschijnlijk een liefhebber van poolbiljart.

Wie het naast Renault goed doen zijn de zandkleurige Dacia Lodgy, daar rijden er alleen al in Marrakech honderden van rond.

En na een week hebben we het (niet nalatende) toetersysteem door:

- 1x = aan de kant

- 2x = je hebt geen verstand

- 3x = trammelant

Op onze to-do-list Marrakech stonden nog 2 dingen: bezoek aan de Joodse begraafplaats (die was afgelopen zaterdag gesloten) en het grote Djeema el Fna plein "by night". Zie de foto's en video's. Je zult de Joodse begraafplaats niet aantreffen, we konden het zonder navigatie niet vinden, en met een temperatuur van 37 graden hebben we het opgegeven na 45 minuten zoeke.

Djermaa el Fna is een gekkenhuis, van wereldbekers tot apen aan een ketting, van slangenbezweerders tot 64 (ze zijn genummerd, echt waar) grote kramen met verse sappen en van balletje-balletje, maar dan met eieren, tot honderden verkopers van prullaria.

Over prullaria gesproken: op ons 1e rondje over het plein zagen we een bekende Nederlander waarvan we beiden de naam niet wisten. Op internet staat hij blijkbaar bekend als Teun Föhn.

Tussendoor ff naar onze riad want ik zag op het dak van onze riad zoveel schotelantennes staan dat Champion League wel een zekerheidje moest zijn. Nee dus.

Dan maar even nog (met veel plezier) naar het plein.

Morgenvroeg om 8.25 uur plaatselijke tijd vliegen we terug naar Düsseldorf Weeze. Zodat we 's middags Daan mentaal voor kunnen bereiden op zijn examens die donderdag beginnen. En we de jongens, na ongetwijfeld  een volle week met junkfood, kunnen voorzien van gezond voedsel.

Het zit er op, een aanrader voor iedereen die (nog) niet bekend is met Noord-Afrika/Marokko/Marrakesh. Doen!

Wij hebben in elke geval genoten. Op naar de volgende vakantie in Ijsland :)

1. Yvonne:
    9 mei 2023
    Prachtige vakantie gehad dus… mooie verhalen en foto’s.
    Dank dat ik weer mocht meegenieten.
    Goede terugreis.
  2. Thomas:
    10 mei 2023
    Gewoon hartstikke gezond gegeten hoor
  3. Marianne:
    10 mei 2023
    Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad! Goede terugreis!