Dag 3 Ietwat druilerige dag in Mexico

19 februari 2024 - Mérida, Mexico

Onze dag begon heel vroeg voor de helft van de familie, FC Twente begon namelijk om 5.15 plaatselijke tijd. Na het debacle van mijn eigen team gisteren in de beker, verloor ook Twente helaas.

Iets na achten konden we aanschuiven aan de ontbijttafel, die vanwege de regen onder het afdakje was geplaatst. Het was een simpel maar lekker ontbijt. Een omelet, een toetje en wat wentelteefjes, waarvan Daan er zeker 15 heeft opgegeten.

Nog even de koffer inpakken, om vervolgens naar Izamal te vertrekken. Mama zou rijden, en aangezien het regende toch even de ruitenwissers checken. Bij de check bleek een van de ruitenwissers kapot te zijn, waardoor we nog niet op pad konden. Met behulp van wat ducktape hebben papa en ik de ruitenwisser weten te repareren waardoor we veilig op weg konden.

In de twee uur durende rit bleek dat papa niet zo van Nederlandstalige muziek houdt. Zo werden liedjes als Lilluke Linda en Kon ik nog maar even bij je zijn verafschuwd. Welke wel in de smaak viel was het lied ‘Het Spel Kaarten’ van Gerard de Vries. Een aanrader voor iedereen die het nog niet kent!

Eenmaal aangekomen in Izamal hebben we de auto geparkeerd, en begonnen we met de stadswandeling. Izamal staat bekend om zijn gebouwen die haast allemaal in een mosterdgele kleur geverfd zijn. Hoogtepunten van deze wandeling waren toch het oude klooster, genaamd Convento de San Antonio de Padua, en de Kinich Kak Moo, een eeuwenoude Maya piramide (zie de foto’s hieronder).

Na zo’n twee uur in Izamal gewandeld te hebben, waarbij reisleider papa ons af en toe een toeristische route wilde laten lopen dat een omweg werd doordat een poort niet openstond, was het tijd om op weg te gaan naar de tweede stop van de dag, de cenotes nabij Homun. Cenotes zijn prachtige grotten met daarin water waarin gezwommen en gedoken kan worden. We hadden er een aantal op de route staan, en bij de eerste besloten we gelijk een kijkje te nemen. Dit bleek een goede beslissing, want het was een prachtige cenote met water met een heerlijke temperatuur. Papa, Daan en ik hebben vanaf verschillende hoogtes de sprong gewaagd en dat was het zeker waard.

Omdat er zoveel cenotes in de buurt zijn besloten we om even verder te zoeken naar een andere mooie, maar dit bleek een verkeerde beslissing. Het was inmiddels aan het eind van de middag wat betekende dat de cenotes in de buurt zich sloten. Later in de vakantie maar een nieuwe poging wagen.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Merida om daar ons hotel op te zoeken. Tijdens de autoreizen van vandaag zijn ons twee dingen opgevallen; de verschrikkelijk grote hoeveelheden zwerfhonden en drempels hier in Mexico, we zijn benieuwd waarvan we er meer hebben gezien.
Mooi hotel met een mooi zwembad erbij. Rond zeven uur een restaurant opgezocht met typisch Mexicaans eten. Sommigen van ons wilden eens wat anders dan de taco’s en burritos, en dat pakte voor mij niet zo goed uit. Ik had een gerecht wat de drie musketiers heette, maar door twee van de drie musketiers verdween spontaan mijn eetlust.

Morgen een nieuwe dag waarbij we onder andere Uxmal gaan bezoeken.

Ciao,
Stan

1. Dennis:
    19 februari 2024
    Voor de liefhebbers van Good Old Gerard de Vries, veel erger wordt het niet.
  2. Mariel:
    19 februari 2024
    Dennis dank voor het delen. Deze was ik al al even vergeten!

Jouw reactie