Donkere wolken …….. so what?

30 juni 2023

Gisterenavond hadden we het al gezien, het zou wel eens een sombere dag kunnen worden. Qua weer dan, veel bewolking en grote kans op regen werd er voorspeld.

We starten na een vroeg ontbijt in park Stokknes waar de meest gefotografeerde berg van IJsland staat. Het was droog maar die Vestrahorn, bekend om zijn rotsachtige pieken, was helaas in nevelen gehuld en het zwarte strand met helmgras lag er ook wat troosteloos bij. Maar toch was het mooi.

We hebben ons vermaakt in het nagebouwde Vikingdorp (nagemaakt  voor een film die nooit gemaakt is) met wat oude Noorman-sporten als bowlingbalstoten, boomtak werpen en Vikingschip-op-het-droge-sturen. Dat laatste was best lastig want volgens Esther was het natte gras “allemaal moeras”.

Terug bij de auto begon het gedonder, niet uit de lucht maar zonder lucht. Want die was uit de rechter achterband. Gelukkig hadden we een thuisbrenger in de auto. Dat leek een oplossing tot bleek dat de moersleutel in de auto niet paste….. Afijn, lang verhaal kort: bellen, bellen, bellen, hulp gekregen, garagehouder ging eerst met pauze, band gerepareerd, Puffin-tour van ‘s middags verplaatst naar morgenvroeg etc.  Al met al gingen we 3 uur later alsnog op pad.

Verpeste het ons humeur? Nauwelijks, met Herman Finkers en Ronald Goedemondt via Bluetooth op de autoradio, broodje schapenvlees als spontane lunch die op ons pad kwam en ondanks de vele bewolking toch weer een mooie omgeving om te rijden naar de volgende highlights. En die waren er weer.

Niet alleen door de bijzondere uitspraken van Daan, die beweerde bij een flinke beklimming van een berg dat “hardlopen tegen deze berg niet veel minder zwaar is” (goh) en Esther, die een gehandicapte jongen achter zich heeft lopen die een zoemend geluid maakt, waarop Esther zich afvraagt of dat geluid van een drone komt (ai). Maar ook vooral weer de fantastische, steeds wisselende landschappen, echt ongeëvenaard. Kijk maar weer naar de foto’s en filmpjes, niet gefotoshopt of getekend.

Morgen dan eindelijk de puffintour en vast ook weer natuurschoon die nooit gaat vervelen. En o ja, er was vandaag veel bewolking maar nauwelijks regen.

1. Kitty:
    1 juli 2023
    Mooie foto’s, ook al is er geen zon 🌞
    Prachtige natuur!
    Geniet!
  2. Carla Golbach:
    1 juli 2023
    Wat een memorytrip! Prachtige natuurschoon.
  3. Sem:
    1 juli 2023
    Dan ga ik er morgen achter komen wat een Puffintour is!